بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Thursday, March 06, 2008

Auratku bukan untukmu jua


A'uzubillahiminash syaitonir rajim, Bismillahir rahmanir rahim..

Penerapan nilai-nilai dan cara hidup Islam secara total perlu bagi mengubah hala tuju kepimpinan yang lebih bercorakkan acuan dan bentuk Islam dari kecil lagi. Jika kita lihat pada masa sekarang, aurat-aurat seperti yang telah digariskan kepada penganut-penganut Islam tidak lagi menjadi suatu yang major dalam dunia hari ini. Tidak kira kepada jenis gender, aurat dilihat sebagai suatu yang menjadi permasalahan pada masa ini. Adapun yang mengatakan bahawa mereka telah menutup aurat, tetapi hakikat dan realitinya adalah bukan. Aurat hanya dilihat sebagai suatu pemakaian tudang bagi wanita-wanita muslimah.

Siapa yang patut dipersalahkan mengenai isu ini? Atau adakah isu ini tidak sepatutnya menjadi isu? Aurat pada wanita adalah tubuh badannya kecuali tapak tangan dan muka. Ini membawa maksud wanita Islam sewajibnya mengenakan pakaian yang menutupi badannya dan yang tidak menampakkan bentuk tubuhnya.

Pada masa ini, pengaruh-pengaruh media menyerapkan nilai kecantikan mengikut perspektif non-muslim ke dalam diri muslim itu sendiri. Pendefinisian kecantikan adalah mempunyai tubuh yang berbentuk 8 atau ukuran 24-36-24, dada yang menonjol, pinggul yang menawan dan sebagainya yang lebih bersifat atau yang lebih mementingkan keegoan telah menyebabkan mentaliti masyarakat Malaysia umumnya dan wanita Islam khasnya telah menutupi yang hak dan memperlihatkan yang batil menjadi yang hak. Pemakaian pakaian yang ketat yang menampakkan bentuk badan termasuk pemakaian seluar jenis jeans bagi golongan wanita jelas salah dan menafikan penutupan aurat secara tidak sedar.

Aurat dilihat sebagai menutup kulit yang merupakan organ terbesar manusia. Pemikiran seperti ini perlu dikikis dengan memperbanyakkan bacaan-bacaan yang berunsur ilmiah keagamaan. Keseronokkan menghadapi dunia yang serba sementara ini menjadikan kita sebagai manusia alfa dan leka dengan hiburan yang pelbagai dari media-media. Penerapan nilai-nilai murni dianggap sebagai minor dan kehidupan yang sementara ini perlu diisi dengan kegembiraan dan keseronokan.

Sesungguhnya akhirat itu lebih baik dari dunia bagi mereka yang tidak lari dari landasan tali Allah. Bersama kita berjuang dalam penerapan nilai-nilai Islam kepada sekurang-kurangnya waris kita. Semoga mereka pula mengembangkan juga kepada waris-waris mereka.

Tambahan..Bukan nak cakaplah, kepada peminat akademi fantasia, janganlah jadikan diri anda seorang yang bodoh dalam kalangan orang-orang yang bodoh yang lain. Apa manfaat anda khasnya perempuan yang suka menonton konsert itu yang memang tak menjana langsung pendapatan dunia mahupun akhirat anda? Baik tengok movie atau filem ja, ada la sikit yang boleh diterima pakai sebagai informasi. Anda menonton, anda bersubahat dalam industri maksiat secara tidak langsung. Tahniah!!Anda ada saham di sana dalam industri ini dengan saham-saham seharian anda. Hidup sementara, hiburan itu perlu TETAPI yang berlandaskan syariat. Atau anda nak gadaikan kehidupan anda di dunia ini yang anda rasa anda perlu menikmati dengan nikmat-nikmat dunia yang bercanggah dengan norma keIslaman? Anda tentukan.

Yang benar itu Hak, yang salah itu Batil. Saya yang menjalankan tugas,

MOHD HUSNI BIN SULAIMAN

No comments: