بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Thursday, March 06, 2008

aku,aku dan aku kah?


Aku adalah seorang insan yang mempunyai akal yang mempunyai 1001 keupayaan mentafsif pelbagai sesuatu dari perspektif yang juga pelbagai. Berfikir secara kritikal juga adalah salah satu cara aku berfikir dan telah aku jadikan cara berfikir jenis itu sebagai hobiku dalam mengisi masa-masa yang terluang demi mencari dan mengganti teori-teori atau hukum-hukum yang telah sedia ada. Pemikir yang hebat adalah pemikir yang menggunakan akalnya semaksima mungkin dan berusaha untuk menangkis serangan dari bisikan halus yang muncul secara tiba-tiba dari dalam diri walaupun terpaksa berpidato dengan diri sendiri..walaupun begitu, aku bukanlah sehebat yang dijangka dan aku bukannya selemah yang diduga..aku adalah aku dan yang mengetahui tentang diri aku hanyalah Pencipta aku. Kehidupan aku yang dikira agak sederhana disamping keluarga yang dicinta mensosialisasikan aku seperti ini yang hanya aku mengetahui tentang aku. Adakah aku adalah bentuk badan yang ada pada aku sekarang? Atau, adakah aku adalah pemikiran aku sekarang? Atau, adakah aku adalah roh aku? Bagaimana dengan kamu..?Takkan tak pernah terfikir dalam diri kamu siapa kamu...cuba tanya dalam diri :

1.siapa aku selain kehidupan aku?

2.apa fungsi aku dalam kehidupan ini?

3.bagaimana aku boleh berfungsi sebagai aku di sini?

4.di manakah aku berada selepas aku tiada?

No comments: