بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Sunday, January 03, 2010

Di sini lah Semuanya Bermula

Sebulan, dua bulan, tiga bulan hingga satu tahun dan lima bulan masih di takuk yang lama. Apakah halnya? Hidup yang terasa kosong dengan aktiviti-aktiviti harian yang sudah terasa membosankan dan dengan persekitaran yang tidak berubah menambahkan lagi kebosanan dan tekanan. Tiada peningkatan dalam kehidupan setakat ini.

Cuma satu cara yang dilihat boleh membimbing diri, bukan kekasih hati, bukan nasihat yang diterima setiap hari, bukan berjalan-jalan kesana-sini, bukan berbelanja sesuka hati, dah tentu bukan mengikut nafsu sendiri dalam mengharungi kehidupan yang penuh onak dan duri, bukan melawan kehendak fitrah dan naluri TETAPI mendekatkan diri terhadap ILAHI.

Memanglah diri ingin seperti insan lain yang dilihat mempunyai itu dan ini, tetapi itu bukan hakiki yang kekal abadi. Tanamkan dalam hati ada kehidupan yang lebih abadi di sana nanti. Bukanlah mahu menunding jari mengatakan takdir sudah diberi peluang tidak diberi. Tetapi hanya mahu mengigatkan diri sendiri, masanya akan tiba nanti.

'Aku pasti masanya akan tiba nanti' patut disemat dihati disamping tidak lupa dengan kewajipan setiap hari dan overtime bermunajat, berzikir memuji Ilahi. Insyaallah hijab akan terbuka jua nanti. Bukanlah meminta lebih dari insan lain yang mempunyai itu dan ini tetapi cukuplah dapat bermudah-mudah di dunia yang sementara ini dan semestinya ingin menunaikan fardhu Haji.

to be continue...

No comments: